CARMEN
OPERA W CZTERECH AKTACH
Carmen – jest jedną z najpopularniejszych i najchętniej oglądanych oper na świecie. Tym bardziej zdumiewa fakt, że prapremiera dzieła Bizeta w 1875 r. w Paryżu była... totalną klapą, którą autor przeżył bardzo boleśnie.
Dzieło, którego główną postacią jest pełna namiętności i erotyzmu Cyganka-przemytniczka popychająca żołnierzy do dezercji, śpiewająca i tańcząca w oberżach – nie bardzo przystawało do konwencjonalnej wizji opery. Początkowo prasa nawoływała nawet do zakazu wpuszczania nieletnich na widownię tego „niemoralnego spektaklu". Jednak ta nietypowa, jak dla opery, tematyka szybko stała się największym atutem przedstawienia.
Tragiczne dzieje Carmen – kobiety świadomej i samodzielnie decydującej o swoim losie, okazały się tak intrygujące, że opera w niedługim czasie zdobyła ogromną popularność, która trwa do dziś. Historia ognistej Cyganki, która rozkochuje w sobie zaręczonego z Micaelą sierżanta Don Josego, po czym znudzona nim rozpoczyna romans z torreadorem Escamillo, rozpalała umysły artystów i realizatorów nie tylko opery, ale przeniosła się też do teatrów dramatycznych, lalkowych i na ekrany filmowe - wszędzie sławiąc archetypiczną naturalność, piękno południowego temperamentu opery i malownicze klimaty Hiszpanii. Co ciekawe, Bizet napisał pełną iberyjskich inspiracji muzykę... nigdy w Hiszpanii nie będąc. Jak twierdził – gdyby to zrobił, przeszkadzałoby mu to w oddaniu charakteru dzieła.
PAWEŁ SKAŁUBA
Carmen
BERNADETTA GRABIAS
AGNIESZKA MAKÓWKA
Escamillo
ADAM SZERSZEŃ
Micaela
MONIKA CICHOCKA
DOROTA WÓJCIK
Zuniga
ROBERT ULATOWSKI
Frasquita
PATRYCJA KRZESZOWSKA
Mercedes
OLGA MAROSZEK
Dancairo
PRZEMYSŁAW REZNER
Remendado
PRZEMYSŁAW BAIŃSKI
DOMINIK SUTOWICZ
Morales
ANDRZEJ KOSTRZEWSKI
Lilas Pastia
ZBIGNIEW KUŹNIK
CHÓR, BALET, ORKIESTRA
Teatru Wielkiego w Łodzi
dyrygenci
BASSEM AKIKI
- 3 wejście na strefę II