5 sposobów na świetne relacje pomiędzy pracodawcą i pracownikami

02 listopad / Biznes

Menadżerów, którzy zasługują na miano superszefa jest niewielu – uważa prof. Sydney Finkelstein z Dartmouth Business School. Idealny przełożony to taki, który nie tylko potrafi wyławiać talenty, ale też je rozwijać i pomaga przekraczać bariery zawodowe, a w odpowiednim momencie pozwala pracownikowi również odejść. W praktyce oznacza to, że jakość szefa potwierdzają udane kariery jego podwładnych. Co w takim razie zrobić, aby każdy dzień pracy był miły dla obu stron?

  1. Wsparcie

Docenienie i pochwała ze strony przełożonego oraz jego zainteresowanie to dla pracowników bardzo silny motywator pozapłacowy. Świadomość sensu wykonywanych obowiązków i poczucie „dobrze wykonanej pracy” nieodłącznie związane jest z bieżącym informowaniem podwładnych o efektach ich pracy (więcej o kulturze feedbacku możecie przeczytać tutaj). Ale dobrze przeprowadzony feedback jest także świetną okazją do dowiedzenia się czegoś więcej o pracowniku oraz dobrą metodą budowania partnerskich relacji. Taka cecha będzie szczególnie ważna dla millenialsów, którzy już w 2025 roku będą stanowić aż 75 proc. ludzi aktywnych zawodowo. Młode pokolenie szybkich informacji zwrotnych oczekuje nie tylko w życiu prywatnym, lecz również i w pracy. Szacuje się, że 50 proc. słabych wyników pracy jest spowodowanych brakiem informacji zwrotnych, a wsparcie i pochwała mogą przynosić podobny rezultat co podwyżka.

  1. Zaufanie

Zaufanie wobec pracownika oraz pozwolenie mu na większą samodzielność w pracy to świetny sposób na wsparcie jego umiejętności i doświadczenia oraz wzmocnienie jego pewności siebie. Menadżerowie w tym przypadku muszą zachować czujność stratega, bowiem niedostosowanie poziomu trudności zadania do indywidualnego poziomu pracownika może przynieść wręcz odwrotny efekt – pracownicy tracą motywację i słabo przykładają się do realizacji zadań, gdy powierzane są im zbyt łatwe cele; a zniechęcenie, opór i frustrację wywołują zadania przewyższające ich możliwości.

  1. Nagradzanie

Karty sportowe, dostęp do wydarzeń kulturalnych, prywatna opieka medyczna, zapewnienie rozwoju zawodowego oraz zdobywania kompetencji miękkich, przydatnych zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym, a także możliwość prywatnego korzystania ze służbowego samochodu, telefonu, laptopa czy częściowa praca zdalna– opcji do wyboru jest wiele. Dziś benefity pozapłacowe stały się standardem w wielu firmach, i to zarówno w dużych, jak i małych przedsiębiorstwach. Podejmując decyzję o wyborze sposobu nagrodzenia pracownika, warto wziąć pod uwagę potrzeby samego zainteresowanego. Doceniony podwładny to szczęśliwy i cechujący się wysoką efektywnością pracownik.

  1. Work-life balance

Work-life balance to coś więcej niż tylko zdrowe podejście do życia zawodowego i umiejętność łączenia go ze sferą prywatną. To również zapewnienie poczucia komfortu, zadbanie o czas wolny, bezpieczeństwo, wypoczynek i równowagę emocjonalną. Zdrowa równowaga pomiędzy życiem prywatnym, a zawodowym pracownika znacząco wpływa na jakość jego pracy i poprawę relacji międzyludzkich. Praca z domu, nienormowany system godzin pracy czy rozwiązania dla pracowników posiadających dzieci – coraz bardziej doceniana jest elastyczność pracodawców w tych kwestiach.

  1. Relacje

Czy wiesz, że relacje, jakie masz ze swoimi pracownikami, wpływają na ich efektywność pracy? Braki w zapewnieniu pracownikom odpowiedniego poziomu poczucia bezpieczeństwa bardzo szybko skutkują m.in. problemami interpersonalnymi, nadmierną rywalizacją, brakiem współpracy, obniżeniem samooceny, co w efekcie prowadzi wprost do dezorganizacji w przedsiębiorstwie. Jako pracodawca bądź dostępny i zarezerwuj sobie czas na to, żeby wysłuchać podwładnych, doceniaj pomysły, bądź otwarty, buduj zaufanie i dotrzymuj danego słowa.