Jak prowadzić biznes i jednocześnie dbać o ekologię i środowisko naturalne?

06 kwiecień / Biznes

Eko trend jest współcześnie jednym z najważniejszych elementów strategii odpowiedzialności biznesu: nie tylko pozycjonuje firmę jako atrakcyjniejszego pracodawcę na rynku pracownika (badanie „Confidence Index” pokazuje, że ponad 2/3 młodych Polaków uznaje za istotne, czy firma stosuje się do zasad CSR), ale i realnie poprawia stan środowiska naturalnego.

Dlaczego warto wdrażać proekologiczne rozwiązania?

Wdrożenie zasad proekologicznych w firmie przynosi korzyści na polu rekrutacyjnym, wizerunkowym (konsumenci są coraz bardziej świadomi zagrożeń związanych z zanieczyszczeniem środowiska i zmianami klimatycznymi), ale również finansowym – „ekologicznie” często oznacza również „oszczędnie”, „ekonomicznie”. Dzięki żarówkom energooszczędnym zmniejsza się zużycie prądu, dzięki kampanii oszczędzania wody przeprowadzonej wśród pracowników zmniejszamy zużycie wody, dzięki wprowadzonym zasadom drukowania obustronnego oraz zamiany dokumentów „tradycyjnych” na elektroniczne oszczędzamy papier, etc.

Niezależnie od branży, której jesteśmy reprezentantami, możemy wspierać środowisko naturalne w stopniu, w jakim jesteśmy do tego zdolni. Oczywiście, sklep internetowy będzie mieć bardziej ograniczone możliwości niż firma z własnym biurem, jednak nadal może używać papieru do pakowania pochodzącego z recyklingu, a do wypełnienia i zabezpieczenia przesyłek używać ekologicznej, biodegradowalnej odmiany skropaka.

 

Jak VanityStyle dba o środowisko?

Działania CSR, w tym działania proekologiczne są wpisane w DNA naszej firmy. Nasze produkty tworzymy zgodnie z ideą wywierania pozytywnego wpływu na społeczeństwo oraz holistycznym podejściu do człowieka i dbania o jego dobrostan. Wierzymy, ze biznes może działać w słusznej sprawie, przynosząc korzyści wszystkim podmiotom współpracującym z firmą i znajdującym się w jej otoczeniu. Jedną z naszych wartości jest świadomość, rozumiana m.in. jako budowanie społecznie odpowiedzialnego biznesu i świadomości ekologicznej. Chcemy żyć w zgodzie z naturą i dbać o środowisko, dlatego w biurze wdrożyliśmy już wiele rozwiązań i usprawnień, mających na celu propagowanie ekologicznego stylu życia oraz prawidłowej i świadomej gospodarki odpadami, a wciąż jeszcze wiele akcji edukacyjnych przed nami.

Po pierwsze, zaczęliśmy od ułatwienia segregacji. Zamiast pojedynczych koszy znajdujących się pod biurkami pracowników, ustawiliśmy eko punkty, gdzie są kosze przeznaczone na segregację odpadów bio, plastiku, metalu, papieru oraz szkła.

Mamy również punkt, gdzie pracownicy mogą oddawać zużyte baterie. Co więcej, w lutym przeprowadziliśmy w firmie akcję edukacyjną dotyczącą zbiórki elektrośmieci – zachęcaliśmy do ich oddawania na przeprowadzaną zbiórkę poprzez kupowanie sadzonek drzew. Jeden elektrośmieć równał się jednej posadzonej sadzonce drzewa. Tak naprawdę w sposób naturalny połączyło to pożyteczne z pożytecznym, gdyż zarówno ułatwiliśmy utylizację elektrośmieci, poszerzyliśmy o nich świadomość (zdecydowanie nie są to odpady mieszane bądź plastikowe), a także posadziliśmy drzewa na 111 metrach kwadratowych lasu, co daje rocznie 600 kg pochłanianego dwutlenku węgla oraz 5800 kg zwróconego papieru.

W biurze zwracamy również uwagę na proekologiczne podejście do oszczędzania prądu, wody i papieru. Przy okazji przejścia się po naszych korytarzach czy pomieszczeniach, można zetknąć się z dużą ilością naklejek przypominających w humorystyczny sposób o czynnościach takich, jak wyłączanie światła, oszczędzanie wody czy ładowanie zmywarki do pełna. Wykorzystujemy urządzenia filtrujące wodę kranową oraz dystrybutory wody, co eliminuje zakup wody w plastikowych butelkach. Posiadamy energooszczędne urządzenia biurowe oraz oświetlenie reagujące na czujniki ruchu – pozwalające na dodatkową oszczędność energii w momencie, gdy nikogo nie ma w danej części biura. Zrezygnowaliśmy również w biurze z papieru białego i przeszliśmy na wersję ekologiczną z recyklingu.

 

Nie zatrzymujemy się jednak na zmianach technicznych – najważniejsza jest bowiem edukacja i przekonanie pracowników, że bycie eko się opłaca. Udostępniliśmy im boksy rowerowe, prysznice i szafki, by zachęcić ich do rezygnacji z przemieszczania się samochodem. Comiesięcznie organizujemy konkursy, angażujące eventy, warsztaty (np. z ekologicznego pakowania prezentów) bądź szkolenia rozwojowe nastawione na zachęcenie ich do wdrażania zachowań proekologicznych nie tylko w pracy, ale i w domu. Nagradzamy atrakcyjnymi bonami zaangażowanie pracowników w ochronę środowiska, co przekłada się na ich udział w konkursach i aktywnościach środowiskowych. Regularnie poruszamy w naszym newsletterze #VanityMonday (kierowanym również do klientów) ważne tematy społeczne i ekologiczne.

Trzecim obszarem realnego wpływu na środowisko – oprócz dbania o klimat i zasoby – jest również opieka nad zwierzętami. VanityStyle zaadoptowało parę flamingów (Vanitkę i Stylusia) w warszawskim ZOO, a także zasponsorowało obrożę telemetryczną dla wilka Geralta w ramach współpracy z fundacją SAVE Wildlife Conservation Center, promując w ten sposób ochronę gatunku. A skoro mowa już o fundacjach i schroniskach, regularnie wspomagamy je finansowo, zapewniając bezpieczeństwo ich podopiecznym – na przykład psom z fundacji Adopcje Malamutów, Rasowy Kundel czy warszawskiego Schroniska na Paluchu.

Wprowadzenie zmian w firmie nie musi się odbywać natychmiastowo – by użyć sportowej metafory, to maraton, a nie sprint. Przed nami jeszcze wiele działań proekologicznych, które szykujemy na nadchodzące miesiące (m.in. promocja ograniczenia zużycia plastiku poprzez używanie wielorazowych kubków czy toreb, wspólne zbieranie śmieci, międzydziałowa rywalizacja pracowników w zdobywaniu „punktów” za wiosenną jazdę na rowerze czy przychodzenie do pracy na piechotę), ale mamy nadzieję, że te powyższe również posłużą jako inspiracja do akcji wewnętrznych i zewnętrznych, jakie możecie wprowadzić w Waszych firmach.