Rekomendacja jako najlepsza forma rekrutacji

10 marzec / Biznes

Coraz chętniej wykorzystywanym rozwiązaniem w rekrutacji pracowniczej staje się metoda rekomendacji. Polecenie kandydata do pracy pozwala nie tylko skrócić czas trwania procesu zatrudnienia, lecz również ograniczyć rotację pracowniczą poprzez większą identyfikację z firmą. Referencyjne programy rekrutacyjne to kolejny sposób na ograniczenie kosztów oraz zwiększenie jakości rekrutacji pracowników.

 

Po tradycyjne metody rekrutacji wciąż sięga wielu pracodawców. Niestety, obecnie taka forma pozyskiwania nowych pracowników nie zawsze przynosi oczekiwane efekty. Z raportu amerykańskiej platformy rekrutacyjnej Jobvite – „Recruiter Nation Survey”, wynika, że zdaniem aż 78% rekruterów dobrym pomysłem i najbardziej efektywnym sposobem pozyskiwania wartościowych kandydatów do pracy są polecenia. Programy poleceń w firmach realizowane są na dwa sposoby.

Wewnętrznie…

Metoda rekomendacji wewnętrznej adresowana jest do pracowników danej firmy. Program poleceń pracowniczych polega na wskazaniu na prośbę pracodawcy przez zatrudnionego kandydatów, którzy mogliby objąć istniejące wakaty i staną się cennym pracownikiem. Za pozytywne polecenia zwyczajowo przedsiębiorcy przekazują polecającemu pracownikowi nagrody, m.in. gratyfikacje finansowe lub benefity pozapłacowe – szkolenia, karty sportowe, np. FitProfit i FitSport czy kupony rabatowe, np. QlturaProfit.

Wśród polskich pracodawców rekomendacje wewnętrzne to coraz bardziej powszechna praktyka, przynosząca w dodatku pozytywne rezultaty. 86 proc. uczestników badania „Social Recruiting Survey” wskazuje, że rekomendacje pracownicze były najlepszym sposobem na to, aby znaleźć kandydatów na specjalistyczne stanowiska.

…i zewnętrznie

Drugi model rekomendacji opiera się na podjęciu przez przedsiębiorcę działań poza obrębem firmy, dzięki czemu polecać pracowników mogą nie tylko osoby zatrudnione w danej organizacji, lecz praktycznie każdy. Społeczność osób rekomendujących tworzą, m.in. byli pracownicy, praktykanci, stażyści, rekruterzy, klienci czy followersi marki w kanałach Social Media. W przypadku rekomendacji zewnętrznej kluczowe znaczenie ma zasada – im większa społeczność polecających, tym większa szansa na otrzymanie wartościowych aplikacji. Jak wynika z wewnętrznych danych ShareHire, pierwszej firmy w Polsce i jednej z pierwszych na świecie zajmującej się outsourcingiem programów poleceń rekrutacyjnych, metoda polecenia gwarantuje wymierne rezultaty dla przedsiębiorstwa.

Redukcja kosztów rekrutacji kadry specjalistycznej wynosi prawie 70%, a retencja pracowników po okresie próbnym aż 98%. Co więcej, co czwarta aplikacja pozyskiwana przez pracodawcę w ramach programu poleceń rekrutacyjnych to finalnie zatrudnieni kandydaci. Poprzez rekomendację zewnętrzną można oszczędzić nie tylko czas i pieniądze, lecz też stworzyć bogatą sieć kontaktów.

Wykorzystaj Social Media

Rekomendacje to obecnie najlepszy i najbardziej efektywny sposób pozyskiwania nowych pracowników. Jej sukces w głównej mierze opiera się na zatrudnieniu kandydata, za którego umiejętności poręcza osoba związana pośrednio lub bezpośrednio z przedsiębiorstwem (pozytywna opinia o pracowniku, pozytywna charakterystyka pracownika). Duże zainteresowanie daną rekrutacją zaś determinowane jest przez następujący mechanizm: osoba, która udostępnia ogłoszenie o pracę w danej firmie, najczęściej robi to z przekonaniem, że warto w tym miejscu pracować, co daje wyraźny sygnał wiarygodności aplikacji w oczach potencjalnego zatrudnionego. Polecenia ogłoszenia przez osoby prywatne są bardziej zachęcające do podjęcia reakcji niż reklama. Śmiało można więc stwierdzić, że przyszłość rekrutacji znajduje się w sieci, w mediach społecznościowych, oparta o budowanie kapitału społecznego.

Nie tylko rekomendacja pracownika - rekrutacja wewnętrzna również jest świetnym sposobem na podniesienie jakości procesu rekrutacyjnego w organizacji

Przesunięcie uwagi w stronę kandydatów wewnętrznych otwiera drzwi dla istniejących pracowników, pozwalając im rozwijać się wewnętrznie i awansować na wyższe stanowiska dzięki istniejącej wiedzy pracownika. Jest to nie tylko skuteczny sposób na motywację zespołu, ale również na utrzymanie wartościowych pracowników, którzy już dobrze znają kulturę organizacyjną i zrozumienie biznesu. Taki pracownik jest wiarygodny, ma już potrzebne doświadczenie w strukturach firmy, gdyż miał w niej długi okres zatrudnienia. Opinia o pracowniku jest dobra, ma się pełną wiedzą o przebiegu współpracy z nim, zna się umiejętności pracownika, wie, że się doskonale sprawdzi. Rekrutacja wewnętrzna pozwala na optymalne wykorzystanie wewnętrznych zasobów firmy, eliminując konieczność długotrwałego okresu adaptacyjnego dla nowego pracownika.

List polecający od obecnych pracowników jest równie ważnym elementem procesu rekrutacyjnego. Zaufanie, jakim cieszą się pracownicy w swoim otoczeniu, może stanowić silny argument za skutecznością kandydata. Pracownicy rekomendujący nazwisko osoby na stanowisko posiadają prawdziwe informacje na temat oczekiwań i potrzeb firmy, co umożliwia trafniejszą ocenę dopasowania kandydata do kultury organizacyjnej i jego głównych obowiązków na jego stanowisko. Ponadto polecenia zwiększają zaangażowanie pracowników w proces rekrutacyjny, czyniąc go bardziej interaktywnym i budując silne relacje wewnątrz zespołu.

Istnieje szereg korzyści płynących z zastosowania rekrutacji i rekomendacji wewnętrznej pracowników. Przede wszystkim, proces ten jest lepszy ze względów finansowych w porównaniu do tradycyjnych metod, jako że eliminuje konieczność ponoszenia kosztów związanych z marketingiem rekrutacyjnym. Ponadto, skrócenie czasu procesu rekrutacyjnego może być kluczowym czynnikiem w zdobyciu utalentowanych pracowników, zanim taki pracownik znajdzie zatrudnienie u konkurencyjnego pracodawcy.

Rekrutacja wewnętrzna i polecenia pracowników nie tylko przyczyniają się do poprawy efektywności procesu rekrutacyjnego, ale również budują pozytywny wizerunek firmy jako pracodawcy. Kandydaci, widząc, że organizacja inwestuje w rozwój wewnętrzny, dostrzegają ją jako miejsce, które stawia na rozwój i umożliwia awanse. To z kolei przyciąga talenty, zwiększając atrakcyjność firmy na rynku pracy.

Wreszcie, referencje pracowników i wewnętrzny nabór wpisują się w ducha budowania silnej społeczności pracownicze. Kiedy pracownicy widzą, że ich rozwój i sukces są ważne dla organizacji, stają się bardziej zaangażowani i lojalni, mają dobre relacje z pracodawcą. Ta synergia pomiędzy rekrutacją wewnętrzną, poleceniami pracowników a budowaniem wspólnoty może stworzyć trwałe fundamenty dla rozwoju firmy i utrzymania wysokiej jakości zespołu. W rezultacie rekrutacja staje się nie tylko procesem poszukiwania pracowników, ale również strategicznym narzędziem zarządzania zasobami ludzkimi, zdolnym do kształtowania długofalowego sukcesu pracodawcy.