Spokojnie, to tylko praca. Jak nabrać dystansu do swojej pracy?

04 luty / Biznes

Od pracowników oczekuje się coraz większej wydajności i dyspozycyjności. Im wyższe stanowisko, tym więcej odpowiedzialnych zadań do wykonania, co nieodzownie wiąże się z nadgodzinami. Lista powierzonych obowiązków stale się wydłuża, doba wprost przeciwnie – wydaje się coraz krótsza. Jak się okazuje, praca na wysokich obrotach nie uczyni nas lepszymi pracownikami ani szczęśliwszymi ludźmi.

Skąd to wynika? Przepracowanie! Pierwszym niepokojącym objawem jest pojawiające się przy każdym nowym zadaniu zdenerwowanie. Drugim, mnożących się obowiązków jest tak dużo, że nie jesteś sobie w stanie sobie z nimi poradzić, nawet pracując po godzinach. Trzecim, narastająca frustracja i gniew. Potem jest już tylko gorzej…

  • problemy ze snem – przy dużej ilości zadań na głowie pomimo ogromnego zmęczenia nie jesteś w stanie zasnąć. Leżąc w łóżku analizujesz, szukasz nowych możliwości, a nawet otwierasz laptopa. Nawet gdy uda Ci się zasnąć, sen jest płytki i nie przynosi potrzebnej regeneracji.
  • problemy z koncentracją – zmęczenie i niewyspanie wpływa na problemy z koncentracją, przez co łatwo popełnić błąd. Spada również efektywność, a tym samym osiągane wyniki. To jest przyczyną błędnego koła – jeszcze większej frustracji i poświęcania czasu prywatnego na nadrobienie zaległości.
  • zmęczenie i choroby – przeciążenie organizmu, brak odpoczynku fizycznego i psychicznego wpływa na obniżenie odporności organizmu – częściej pojawiające się choroby jednak nie stają się przeszkodą w pracy. Taki trwający kilka miesięcy stan przemęczenia może doprowadzić do wypalenia zawodowego a nawet depresji. W konsekwencji, praca, która dawniej była pasją, obecnie nie przynosi żadnej przyjemności.

7 sposobów, by nie zwariować

  1. Odpoczynek to konieczność, bo umożliwia późniejszą efektywną pracę.
  2. Staraj się nie przynosić pracy do domu, bo masz prawo do wolnych wieczorów i weekendów.
  3. Uwolnij się od służbowego telefonu i maila, dzięki byciu offline zyskasz więcej energii, również do pracy.
  4. Zareaguj na sygnały, które wysyła Ci Twój organizm, bo długotrwały stres prowadzi do zaburzeń psychicznych.
  5. Nie bierz na siebie zbyt wiele obowiązków, bo Twój umysł ma określoną pojemność psychiczną.
  6. Nie pozwól, by sprawy zawodowe zdominowały wszystkie sfery Twojego życia, dzięki temu zachowasz zdrowie psychiczne.
  7. Stosuj zasadę trójpolówki: praca, hobby, życie osobiste.