Wyjazdy motywacyjne – czym są i jak działają?

16 listopad / Biznes

Powszechnie wiadomo, jak istotną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu firmy pełni motywacja pracowników. W obecnych czasach odpowiednie wynagrodzenie i premie już nie wystarczą. Na znaczeniu zyskują świadczenia pozapłacowe, takie jak dobra atmosfera i integracja. Coraz ważniejszą częścią polityki wynagrodzeń w Polsce stają się podróże incentives – wyjazdy motywacyjne. Na czym polegają i dlaczego warto je rozważyć, myśląc o systemie motywacyjnym?

Incentives to wyjazdy motywacyjne, czyli podróże pracowników, które są nagrodą za pracę. Firmy dostrzegają, że jest to pożądany benefit, który pomaga przyciągnąć talenty. Po ten sposób motywowania sięgają już nie tylko światowe korporacje, lecz także coraz częściej i mniejsze lokalne firmy.

Motywacja, integracja i nagroda

Najczęściej firmy wykorzystują incentive do motywowania i nagradzania pracowników za wypracowanie najwyższych obrotów, zwiększenie sprzedaży albo realizację ambitnych celów. Zazwyczaj wyjazdy motywacyjne stanowią element przemyślanego, długofalowego programu motywacyjnego i zachęcają do dalszego osiągania ponadprzeciętnych wyników.

Jak pokazują badania przeprowadzone przez Hays Poland, 55 proc. firm oferuje pracownikom wyjazdy integracyjne, w tym motywacyjne. Co czwarty pracownik uważa, że wyjazd incentive, szczególnie za granicę, jest jednym z najbardziej prestiżowych motywatorów. Podróże motywacyjne stanowią dobry sposób na budowanie kultury organizacyjnej przez dobór zajęć integracyjnych oraz elementy szkoleniowe i rozwojowe. Są też świetną okazją, by przedstawić pracownikom misję, wizję i strategię organizacji oraz zakomunikować cele i przyszłe plany firmy, równocześnie umożliwiając pracownikom wyrażenie swojego zdania.

Z korzyścią dla obu stron

Firmy coraz wyraźniej dostrzegają korzyści zarówno dla biznesu, jak i dla nagradzanych osób. Możliwość udziału w atrakcyjnym wyjeździe mobilizuje pracowników — są efektywniejsi i stają się bardziej lojalni wobec firmy (a tym samym zmniejszają się koszty fluktuacji pracowników). Uczestnicy takich wyjazdów także identyfikują się z firmą i jej celami oraz pracują z większym zaangażowaniem. Co równie ważne, wracają do pracy wypoczęci i zmotywowani, by w przyszłości ponownie wyjechać.